Photobucket

Ninas blogg

Fick en fråga...

Jag fick en fråga i en kommentar om hur au pair-organisationen jag valde är...
jag valde STS. Och jag funderade mycket och länge vilken organtisation jag skulle välja, men magkänslan sa till slut STS.

Jag har ju inte kommit iväg till USA ännu, men jag kan ju berätta hur ansökningen och matchingen gick till.
Jag anmälde mitt intresse via STS hemsida och sen fick jag en massa papper att fylla i. Jag blev också kallad på en intervju, och den hölls på engelska. Men det gick jättebra, och intervju-personen var väldigt trevlig.
Sen när alla papper var ifyllda, inskickade och granskade så godkändes jag och kom in i matchingsystemet. Jag tycker det tog liiite lång tid att bli godkänd, men det beror till stor del på att jag skickade in allt innan julen och då blev det ett litet juluppehåll.
Men ja, matchingen! Jag tycker att STS's matchingsystem är kanon. Familjer kan välja att de är intresserade och då kan du läsa om dem och sen börjar telefon och mejl-kontakt. Det bästa med STS är att fler än en familj åt gången kan kontakta dig. Vissa andra organisationer tillåter bara en familj åt gången.
Jag valde faktist familj nummer ett som kontaktade mig, det kändes rätt från början så jag hoppas jag har rätt. Det är ju faktist ett helt år jag ska bo med familjen. 
En annan sak som är bra att veta om STS är att de är väldigt vänliga och dem är snabba på att svara på mejl om man har frågor. Jag har mejlat dem några gånger och alltid fått ett snabbt och bra svar :)

Mja, nån mer fråga? ;)


Lämna en kommentar
Postat av: Louise - Sveriges största au pair blogg

Precis, det är jättebra och det är sts och Skandinaviska Institutet som har detta system att man kan ha kontakt med flera familjer samtidigt. Cultural Care har så att man måste tacka nej till en familj för att få prata med en annan.

Samma sak i rematch oftast med.



Ja du, jag vet inte hur jag lyckas med alla äventyr men jag kan tänka mig att det är kul att läsa om.



Ha de så bra!

Kramar Louise

2009-02-19 @ 22:31:12
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: ida

fick också ett väldigt bra intryck av STS när jag ansökte till dem i början innan jag åkte med CC istället.



ja haha, kanske hamnar jag i NC jag med från o med augusti då mitt år här tar slut. om jag förlänger måste jag antagligen byta familj o då vill jag till ett nytt område :)

2009-02-23 @ 05:06:21
URL: http://aupairen.blogg.se/
Postat av: Jannike

Men GOSH vad mycket som hänt!!!! Åh vad kul att du har fått en familj och allt, jag blir riktigt exhalterad!!



North Carolina ska ju vara trevligt också har jag hört! Var aldrig där men jag hade en kompis som bodde där ett tag innan han hamnade i DC istället.



Oh vad skoj! :D När åker du? (Står säkert någonstans, men jag är blind.)

2009-04-20 @ 09:49:06
URL: http://holdmypocket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0