Photobucket

Ninas blogg

Lär dig måla som mig ; )

Jag har fått den stora äran att måla 2 tavlor med kanin-motiv, som kommer vara pris på en kanin-hopptävling.
Känner mig väldigt stolt som fick förfrågan och beställningen.
Problemet är bara att jag ALDRIG har målat kaniner innan (klart nån liten blyertskanin kanske, men ändå). Så detta blev en utmaning. Speciellt då de ville ha målningarna i akvarell som jag är väldigt ny i.

För skoj skull "dokumenterade" jag hela procesen för jag har fått många förfrågningar om hur jag målar, om jag kalkerar eller målar på frihand, om jag utgår från bilder osv.

Så, här kommer en guid på hur jag målar, testa gärna!

1.    Vid denna beställningen fick jag fria tyglar och tillgång till ett antal kaninfoton. Jag tog insperation från alla men beslutade mig för att just denna kaninen ska jag måla (dock inte samma hinder).
image27 

2. Jag skissde upp konturerna löst med en blyertspenna, jag kalkerar INTE!
Sen började jag med ett ljust brunt lager över hela kaninen. För att sedan ta ännu ett lager över det.
image28

3. Jag sitter så jag lätt kan vrida huvudet och se originalbilden på datorn. Glöm inte att sitta skönt, då är det lättare att slappna av i penseldragen.
image29

4. Måla dit mer färg på de lite mörkare partierna, t.ex. skuggningar i pälsen.
image30

5. Lägg ett nytt brunt lager övet hela kaninen, då smälter skuggningarna ihop bättre.
image31

6. Denna kaninen hade lite röda inslagg skimrande i pälsen. Lägg till en orange yta där det ska vara rött.
image32

7. Under tiden färgen torkar. Börja med ögonen. Måla med en mörk mörk mörk brun färg. Lämna en avlång vit fläck, dela sedan den vita fläcken i två delar, en stor och en liten. Detta ger en glans i ögat.
image33

8. Lägg sedan ett ljust brunt lager över hela kaninen igen för att jämna ut de orang/röda nyanserna du tidigare la dit. Lägg även dit lite mörkare färg på önskade skuggningar. Du kan även börja färglägga hopphindret om du vill.
image34

9. Måla i lugn och ro. Känn ingen stress.
image35

10. Måla en ljus vit yta på ställen som ej ska vara så mörka. T.ex. runt ögonen, vid nosen, i örat och även delar av kroppen. Här är även selén ifylld.
image36

11. Då detta är en beställning skulle en rosett vara placerad på denna. Vill du göra en rosett så skissa upp väldigt löst med blyerts. Måla ljusa lager som du sedan skuggar med precis samma färg igen. Måla i lager.
image37

12. Måla skuggningar på selén, och även detaljer.  
image38

13. Dags att börja med gräset. Måla en jämn ljus grön yta över hela området som ska täckas av gräs.
image39

14. Försök få det så jämt som möjligt.
image40

15. Nu börjar det jag tycker är tråkigast, att måla varje gräs-strå!
Tappar du koncentrationen och stråna blir konstigare och konstigare. Ta en paus eller måla en detalj du tycker är roligare. T.ex. sidan på hopphindret.
image41

16. Tänk sen på att gräset ska bli kortare och kortare ju längre bak det är.
image42

17. Lägg till slut till några mörkare gräs-strå lite här och där.
 image43

18. Måla dit de sista detaljerna. T.ex. kopplet.
Signera målningen med din egna unika signatur och även år. Känn dig stolt, du är klar!
image44


I rosetten kan text läggas in. På denna ska kaninklubben välja en text, jag vet därför inte än vad det ska stå.
image45


Lycka till med att måla din egna kanin!



ps. det är lätt hänt att du får för mycket färg eller vatten på penslen. Var inte rädd för att använda handen som palett då. Akvarell-färg är ju vattenlösligt och därmed lätt att tvätta bort.
image46

Lämna en kommentar
Postat av: Hannah, Cayenne & Cinnamon

Gud vad fin Kanin. Vad du är duktig. Ha en underbar Söndag. Kramar från Hannah, Cayenne & Cinnamon!

2008-03-09 @ 17:45:11
URL: http://www.nogg.se/Cayennepeppar
Postat av: Hannah, Cayenne & Cinnamon

Nu har jag kommenterat dom tre senaste bloggarna med denna. :D Tusen kramar!

2008-03-09 @ 17:51:50
URL: http://www.nogg.se/Cayennepeppar
Postat av: EmmaW

Men jösses Nina! Hur bra jag än följer beskrivningen skulle jag aldrig kunna rita en serös kanin! Kan bara rita skämt kaniner. haha! Du är så duktig!!!

2008-03-12 @ 17:57:55
URL: http://www.emmawelin.blogg.se
Postat av: Smilla o Hanna

Hej! :)

Vad duktig du är! Jag och min kompis hanna (hhannaforever.bloggplatsen.se) målade den :)

Kolla på bloggen hur det blev (smillas blogg!)

/Smilla o Hanna :D

2011-08-11 @ 16:35:48
URL: http://smillaforever.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0